Sistem Pendukung Keputusan Penerapan Metode EDAS Dalam Menyeleksi Konten Youtube Terbaik Untuk Anak Usia Dini

Authors

  • Salmon Salmon STMIK Widya Cipta Dharma, Samarinda
  • Pitrasacha Adytia STMIK Widya Cipta Dharma, Samarinda
  • Muhammad Fahmi STMIK Widya Cipta Dharma, Samarinda

DOI:

https://doi.org/10.30865/mib.v7i4.6747

Keywords:

DSS, EDAS Method, Content, Youtube

Abstract

Youtube is an online video platform that has become one of the most popular and widely used websites in the world. YouTube's main goal is to provide facilities for content creators to upload the videos they create, interact with their audiences and provide users with a better and innovative video viewing experience, with features such as video browsing tailored to the user's interests and improved video quality. YouTube content is a term that refers to videos or other material uploaded to the YouTube platform, which is currently one of the largest websites in the world for sharing videos. In selecting Youtube content for early childhood, there are several criteria, namely: entertaining, not pornographic elements, increasing insight, not being violent, being creative. The results showed that the EDAS (Evaluation Based on Distance From Average Solution) method can provide an objective and accurate assessment by considering various relevant criteria. So as to produce YouTube content Omar and Hana ranked first (A2) with a score obtained 0.084 is YouTube content that is appropriate for children at an early age.

References

G. L. A. K. Putra, “Pemanfaatan animasi promosi dalam media youtube,†in SENADA (Seminar nasional manajemen, desain dan aplikasi bisnis teknologi), 2019, vol. 2, pp. 259–265.

H. Mujianto, “Pemanfaatan Youtube sebagai media ajar dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar,†J. Komun. Univ. Garut Has. Pemikir. dan Penelit., vol. 5, no. 1, pp. 135–159, 2019.

P. A. W. Santiary, P. I. Ciptayani, N. G. A. P. H. Saptarini, and I. K. Swardika, “Jurnal Pengertian Topsis,†vol. 5, no. 5, pp. 621–628, 2018, doi: 10.25126/jtiik2018551120.

S. Mallu, “Sistem pendukung keputusan penentuan karyawan kontrak menjadi karyawan tetap menggunakan metode topsis,†J. Ilm. Teknol. dan Inf. Terap., vol. 1, no. 2, pp. 36–42, 2015.

K. Tamimi and P. T. Prasetyaningrum, “Sistem Pendukung Keputusan Rekomendasi Makanan Bernutrisi Bagi Penderita Gizi Buruk Menggunakan Metode Edas,†2009.

D. I. Sma, E. F. G. M. Enggunakan, and M. E. Edas, “Sma ‘efg’ m,†vol. 16, no. 1, pp. 39–51, 2022.

R. Safitri and I. Firdaus, “SPK Rekomendasi Pekerjaan Dengan Metode EDAS ( Studi Kasus : Lembaga Kursus dan Pelatihan Komputer Widya Informatika Selat Panjang ),†J. Inf. Komput. Log., vol. 1, no. 4, 2020.

A. Karim, S. Esabella, M. Hidayatullah, and ..., “Sistem Pendukung Keputusan Aplikasi Bantu Pembelajaran Matematika Menggunakan Metode EDAS,†Build. Informatics …, vol. 4, no. 3, 2022, doi: 10.47065/bits.v4i3.2494.

M. Aidah and H. Rasmita, “Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Destinasi Wisata,†vol. 3, no. 2, pp. 25–36, 2018.

S. L. Mulani and Nardiono, “Analisis Perbandingan Metode Moora dan Waspas dalam Pendukung Keputusan Pemilihan Konten Youtube Layak Tonton untuk Anak,†J. Sist. dan Inform., vol. 15, no. 2, pp. 115–121, 2021, doi: 10.30864/jsi.v15i2.345.

H. A. Septilia and Styawati, “Sistem Pendukung Keputusan Pemberian Dana Bantuan Menggunakan Ahp,†J. Teknol. dan Sist. Inf., vol. 1, no. 2, pp. 34–41, 2020, [Online]. Available: http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/sisteminformasi/article/view/369

A. Pendiagnosa, K. Warna, M. Pemrograman, B. Delphi, and S. Eniyati, “Perancangan Sistem Pendukung Pengambilan Keputusan untuk Penerimaan Beasiswa dengan Metode SAW (Simple Additive Weighting),†J. Teknol. Inf. Din., vol. 16, no. 2, pp. 171–176, 2011.

N. Nurjannah, Z. Arifin, and D. M. Khairina, “Sistem Pendukung Keputusan Pembelian Sepeda Motor Dengan Metode Weighted Product,†Inform. Mulawarman J. Ilm. Ilmu Komput., vol. 10, no. 2, p. 20, 2015, doi: 10.30872/jim.v10i2.186.

S. M. Mahmudah and M. Rahayu, “Pengelolaan Konten Media Sosial Korporat pada Instagram Sebuah Pusat Perbelanjaan,†J. Komun. Nusant., vol. 2, no. 1, pp. 1–9, 2020, doi: 10.33366/jkn.v2i1.39.

J. S. Informasi and T. Informasi, “PERANCANGAN DAN IMPLEMENTASI IKLAN KONTEN VIDEO CINEMATIC PROMOSI ‘ KOPI PASTE ’ DENGAN MENGGUNAKAN,†vol. 1, no. 3, 2022.

A. R. Ginting, “Perlindungan Hak Moral dan Hak Ekonomi terhadap Konten Youtube yang Dijadikan Sumber Berita,†J. Ilm. Kebijak. Huk., vol. 14, no. 3, p. 579, 2020, doi: 10.30641/kebijakan.2020.v14.579-596.

S. A. Cecariyani and G. G. Sukendro, “Analisis Strategi Kreatif dan Tujuan Konten Youtube (Studi Kasus Konten prank Yudist Ardhana),†Prologia, vol. 2, no. 2, p. 495, 2019, doi: 10.24912/pr.v2i2.3735.

Y. Sa et al., “IMPLEMENTATION OF THE EDAS METHOD TO DETERMINE YOUTUBE CONTENT WORTH WATCHING FOR CHILDREN ’ S LAYAK TONTON BAGI ANAK-ANAK,†vol. 4, no. 1, pp. 151–160, 2023.

S. Pendukung et al., “Sistem pendukung keputusan rekomendasi pekerjaan di aceh menggunakan metode evaluation based on distance from average solution (edas) berbasis web,†vol. 5, pp. 84–91, 2023, doi: 10.47647/jrr.

D. M. Midyanti, R. Hidyati, S. Bahri, and U. T. Pontianak, “Rumah Di Kota Pontianak,†vol. 4, no. 2, pp. 119–124, 2019.

Downloads

Published

2023-10-31