Pengembangan Sistem Informasi Media Promosi UMKM Menerapkan Metode User Centered Design

Authors

  • Viki Saputra Universitas Nasional, Jakarta
  • Deny Hidayatullah Universitas Nasional, Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.30865/mib.v6i1.3411

Keywords:

Web, UM, PHP, MySQL, UMKM, User Centered Design

Abstract

One of the requirements of globalization in the business world is to integrate restaurant management with information systems and computerized technology. Therefore, the web is a medium and publication that can be easily searched anytime and anywhere through the internet without being limited by geographical areas that can be used for food vendors. The purpose of this research is to build a web-based advertising media system. The research flow is through collecting data through interviews, observation, documentation, and literature studies. by applying the User Centered Design process to the system using the Unified Modeling Language (UML). Apply the PHP programming language, create a front-end design using the Bootstrap framework, and a MySQL database to create a web. As part of this research, developed a web-based advertising medium for the Ketupat Sayur Uni Epi.

Author Biographies

Viki Saputra, Universitas Nasional, Jakarta

Program Studi Sistem Informasi

Deny Hidayatullah, Universitas Nasional, Jakarta

Program Studi Sistem Informasi

References

A. T. Hendrawan and F. Nugrahanti, “Perancangan Sistem Informasi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Kabupaten Magetan Berbasis Website,†pp. 250–256, 2018.

A. Primadewi, T. M. Anwar, Y. Yustin, A. H. Sani, and M. Fauzi, “Penguatan Pemasaran Produk Umkm Ashfa Madu Borobudur Melalui Strategi Product Branding,†J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 26, no. 3, p. 154, 2020, doi: 10.24114/jpkm.v26i3.17683.

F. Ferry Rahmat Astianta Bukit, Gea Geby A.S, Irvan, “PEMBUATAN WEBSITE KATALOG PRODUK UMKM UNTUK PENGEMBANGAN PEMASARAN DAN PROMOSI PRODUK KULINER WEBSITE CREATION PRODUCT CATALOG MSMEs FOR MARKETING AND PROMOTION DEVELOPMENT OF CULINARY PRODUCTS,†229-236, vol. 3, no. 2, 2019.

A. Arman, Elizamiharti, and Muhammad Saf’an, “Analisa dan Perancangan Sistem Informasi Penjualan Tanaman Hias Berbasis Online Sebagai Media Promosi Bagi Salman KS Flowers,†Digit. Zo. J. Teknol. Inf. dan Komun., vol. 10, no. 1, pp. 64–76, 2019, doi: 10.31849/digitalzone.v10i1.2346.

D. Puspita and M. Anggita, “Penerapan Unified Modeling Language (Uml) Dalam Membangun Sistem Pengenalan Usaha Kecil Menengah (Ukm) Kota Pagaralam,†JUSIM (Jurnal Sist. Inf. Musirawas), vol. 5, no. 02, pp. 103–110, 2020, doi: 10.32767/jusim.v5i02.805.

J. P. Azlan, “Perancangan E-Katalog Promosi STMIK Triguna Dharma Dengan Metode User Centered Design Untuk Meningkatkan Layanan Kualitas Promosi Berbasis Web dan Mobile,†vol. 4, pp. 1140–1152, 2020, doi: 10.30865/mib.v4i4.2367.

T. K. Ahsyar, S. Syaifullah, and A. Ardiansyah, “E-Marketplace Media Pengembangan Promosi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Dinas Koperasi Umkm Kota Pekanbaru,†J. Ilm. Rekayasa dan Manaj. Sist. Inf., vol. 6, no. 1, p. 43, 2020, doi: 10.24014/rmsi.v6i1.8768.

R. P. Ardhiyani and H. Mulyono, “Analisis Dan Perancangan Sistem Informasi Pariwisata Berbasis Web Sebagai Media Promosi Pada Kabupaten Tebo,†J. Manaj. Sist. Inf., vol. 3, no. 1, pp. 952–972, 2018.

K. Wirasukessa, F. R. Industri, and U. Telkom, “SITE INFORMATION SYSTEM DESIGN AND SALES BASED ON KESSA BUSANA Grafik Keuntungan Kessa Busana,†vol. 7, no. 2, pp. 6087–6094, 2020.

M. Mukrodin and S. Sugiyamta, “Implementasi Metode Waterfall Dalam Membangun Tracer Study Dan Pendaftaran Siswa Baru Dengan Pengujian Black Box Testing,†Dinamik, vol. 25, no. 1, pp. 39–50, 2020, doi: 10.35315/dinamik.v25i1.7900.

U. C. Mariance, J. Jend, G. Subroto, and S. Sikambing, “Analisa dan Perancangan Media Promosi dan Pemasaran Berbasis Web Menggunakan Work System Framework ( Studi Kasus di Toko Mandiri Prabot Kota Medan ),†vol. 6, no. 1, 2018.

E. Farida and S. Setyowibowo, “Sistem Informasi Wisata Kuliner Berbasis Web Sebagai Media Promosi Kuliner di Kota Malang,†J. Teknol. Inf., vol. 9, no. 1, pp. 63–72, 2018.

R. Djafar, J. Noh, and A. Ibrahim, “MEDIA PROMOSI DAN PENJUALAN IKAN TUNA LOIN PADA PT. UD RAUL BERBASIS WEB (Studi Kasus : PT. UD RAUL ),†J. Ilm. Ilk. - Ilmu Komput. Inform., vol. 4, no. 1, pp. 36–46, 2021, doi: 10.47324/ilkominfo.v4i1.110.

P. S. Hasugian, “Perancangan Website Sebagai Media Promosi Dan Informasi,†J. Inform. Pelita Nusant., vol. 3, no. 1, pp. 82–86, 2018.

M. Susilo, “Rancang Bangun Website Toko Online Menggunakan Metode Waterfall,†InfoTekJar (Jurnal Nas. Inform. dan Teknol. Jaringan), vol. 2, no. 2, pp. 98–105, 2018, doi: 10.30743/infotekjar.v2i2.171.

K. B. Utomo, T. R. Tulili, and M. F. Noor, “Pengembangan Website Desa Wisata Kedang Ipil Sebagai Media Informasi, Administrasi Dan Promosi,†DIKEMAS (Jurnal Pengabdi. Kpd. Masyarakat), vol. 4, no. 2, pp. 4–12, 2020, doi: 10.32486/jd.v4i2.509.

N. Cahya and A. Triayudi, “JURNAL MEDIA INFORMATIKA BUDIDARMA Implementasi Framework Codeigniter Pada Perancangan Chatbot Interaktif Menerapkan Metode Waterfall,†J. Media Inform. Budidarma, vol. 5, no. 1, pp. 273–279, 2021, doi: 10.30865/mib.v5i1.2623.

Downloads

Published

2022-01-25