Analisis Datamining Asosiasi Pada Pola Penjualan Toko Buku Harmoni di Pematangsiantar

 (*)Feny Iryani Hsibuan Mail (STIKOM Tunas Bangsa, Pematangsiantar, Indonesia)
 Riska Ernanda Sari (STIKOM Tunas Bangsa, Pematangsiantar, Indonesia)
 Dinda Zhila Azhari (STIKOM Tunas Bangsa, Pematangsiantar, Indonesia)
 Sinta Dwi Astuti (STIKOM Tunas Bangsa, Pematangsiantar, Indonesia)

(*) Corresponding Author

DOI: http://dx.doi.org/10.30865/komik.v4i1.2700

Abstract

AbstractToko Buku Harmoni is one shop that sells various types of goods such as books, dolls, bags, wallets and others. The purpose of this study is to analyze spending patterns where the resulting pattern can be used as recommendations in determining sales strategies by Harmoni. This research uses the association data mining method namely Apriori algorithm to find the combination of association rules for a combi        ation of items from the sales transaction data. The process of finding associations with a priori algorithms can be identified by the parameters dea namely support (supporting value) and confidence (certainty value). The results of this study are in the form of testing of the RappidMiner application to analyze shopping patterns that can be used as recommendations in determining the sales strategy of Toko Buku Harmoni.

Keywords : Analysis of Shopping Patterns, Association Methods, A Priori, Support Values

Full Text:

PDF


Article Metrics

Abstract view : 184 times
PDF - 4 times

References

F. E. M. A. Dewi Listriani, Anif Hanifa Setyaningrum, “PENERAPAN METODE ASOSIASI MENGGUNAKAN ALGORITMA APRIORI PADA APLIKASI ANALISA POLA BELANJA KONSUMEN,” J. Tek. Inform., vol. 9, no. 2, pp. 120–126, 2016.

S. Wahyuni, “Implementasi Data Mining dalam Memprediksi Stok Barang Menggunakan Algoritma Apriori,” J. Tek. DAN Inform., vol. 5, no. 2, pp. 67–71, 2018.

L. W. Santoso, “PEMBUATAN PERANGKAT LUNAK DATA MINING UNTUK PENGGALIAN KAIDAH ASOSIASI MENGGUNAKAN METODE APRIORI,” J. Inform., vol. 4, no. 2, pp. 49–56, 2003.

W. A. Triyanto, “ASSOCIATION RULE MINING UNTUK PENENTUAN REKOMENDASI PROMOSI PRODUK,” J. SIMETRIS, vol. 5, no. 2, pp. 121–126, 2014.

S. E. E. Profile, “Data Mining Penjualan Produk Dengan Metode Apriori Pada Indomaret Galang Kota,” J. Nas. Komputasi dan Teknol. Inf., vol. 1, no. 2, pp. 56–63, 2018.

A. Nursikuwagus et al., “Implementasi algoritma apriori untuk analisis penjualan dengan berbasis web,” vol. 7, no. 2, pp. 701–706, 2016.

A. S. Moh.Sholik, “Implementasi Algoritma Apriori untuk Mencari Asosiasi Barang yang Dijual di E-commerce OrderMas,” vol. 17, no. 2, pp. 158–170, 2018.

Bila bermanfaat silahkan share artikel ini

Berikan Komentar Anda terhadap artikel Analisis Datamining Asosiasi Pada Pola Penjualan Toko Buku Harmoni di Pematangsiantar

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 KOMIK (Konferensi Nasional Teknologi Informasi dan Komputer)




KOMIK (Konferensi Nasional Teknologi Informasi dan Komputer)
P3M STMIK Budi Darma
Sekretariat Jln. Sisingamangaraja No. 338 Telp 061-7875998
email: komik@univ-bd.ac.id, komik.budidarma@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.