Penerapan Metode PIECES Sebagai Evaluasi Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Telegram Sebagai Media Knowledge Sharing
DOI:
https://doi.org/10.30865/jurikom.v9i2.4098Keywords:
Applications, Knowledge, PIECES, Sharing, TelegramAbstract
Knowledge sharing has an important role in the student learning process in sharing knowledge with fellow friends and with teachers. Now there is a text messaging/messenger-based feature/application that helps students share knowledge such as telegrams. But whether the telegram application can run optimally in the knowledge sharing process or not, we don't know yet, for that it is necessary to analyze the performance of telegram. The purpose of this study is to determine the level of satisfaction of users of Telegram as an application for knowledge sharing. The method used to measure the level of user satisfaction is using the PIECES method. The results of this study indicate that the Telegram application gets an average value of 3.52 which indicates that users are very satisfied in using the Telegram application as a knowledge sharing application.
References
Choriah and E. Nurmiati, “Analisis Kepuasan Pengguna Whatsapp Sebagai Media,†vol. 14, no. 1, 2022.
M. S. Safarudin, “Analisis Kepuasan Pengguna Marketplace Tokopedia Dengan Metode PIECES di Tokopedia Community Batam,†SNISTEK - Semin. Nas. Ilmu Sos. dan Teknol., no. 1, pp. 109–114, 2018.
A. Widiyono, “Pengaruh Penggunaan LMS dan Aplikasi Telegram terhadap Aktivitas Belajar,†J. Penelit. Ilmu Pendidik., vol. 14, no. 1, pp. 91–101, 2021.
T. Istiana, R. Indra A, G. S. Budhi Dharmawan, and B. Prakoso, “Pengembangan Sistem Diseminasi Prakiraan Cuaca Menggunakan Aplikasi Bot Telegram dengan Metode Webhook,†Elektron J. Ilm., vol. 12, no. 1, pp. 41–47, 2020.
E. L. Hadisaputro and E. Setyaningsih, “Analisis Terhadap Kepuasan Mitra GO-JEK Driver Kota Balikpapan Menggunakan Framework PIECES,†j-sim J. Sist. Inf., vol. 2, no. April, pp. 23–28, 2019.
D. W. T. Putra, H. Bulkis, P. Mandarani, and A. Syahrani, “Metode Pieces Dalam Mengukur Tingkat Kepuasan Pengguna Portal Akademik,†J. Sains dan Teknol. J. Keilmuan dan Apl. Teknol. Ind., vol. 21, no. 1, p. 50, 2021.
S. Lungsae and M. R. Maika, “Pengembangan Layanan Aplikasi Go-Jek Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan,†Infomatek, vol. 23, no. 1, pp. 7–20, 2021.
N. Made, B. Aditya, J. Nashar, and U. Jaya, “Penerapan Metode PIECES Framework Pada Tingkat Kepuasan Sistem Informasi Layanan Aplikasi Myindihome,†vol. 3, pp. 325–332, 2022.
W. Megayanti, “Analysis of Student Satisfaction in the Learning Process through Online Chat Applications,†J. Pendidik. Intelektium, vol. 2, no. 1, pp. 54–59, 2021.
E. Hartati, R. Indriyani, and I. Trianingsih, “Analisis Kepuasan Pengguna Website SMK Negeri 2 Palembang Menggunakan Regresi Linear Berganda,†MATRIK J. Manajemen, Tek. Inform. dan Rekayasa Komput., vol. 20, no. 1, pp. 47–58, 2020.
P. L. Lokapitasari Belluano, I. Indrawati, H. Harlinda, F. A. . Tuasamu, and D. Lantara, “Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Perpustakaan Menggunakan Pieces Framework,†Ilk. J. Ilm., vol. 11, no. 2, pp. 118–128, 2019.
D. Y. Astuti, “Analysis of the Effect of Maxim Application Service Quality on Customer Satisfaction Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Aplikasi Maxim Terhadap Kepuasan Pelanggan,†vol. 1, no. 3, pp. 412–419, 2021.
S. Flora, N. Tarigan, and T. S. Maksum, “Pemanfaatan Layanan Sistem Informasi E-Puskesmas Utilization of E-Puskesmas Information System Services Using the,†Jambura Heal. Sport, vol. 4, no. 1, pp. 29–36, 2022.
N. Agustina, “Evaluasi Penggunaan Sistem Informasi ERP Dengan Metode Pieces Framework,†J. Inform., vol. 5, no. 2, pp. 278–286, 2018.
E. Setyaningsih, E. Ismawan, and T. Hidayat, “Analisa Tingkat Kepuasan Pelanggan Transportasi Online Maxim di Balikpapan,†STMIK Borneo Int., vol. 3, no. 1, pp. 33–38, 2018.
N. Kinanti, A. Putri1, and A. Dwi, “Penerapan PIECES Framework sebagai Evaluasi Tingkat Kepuasan Mahasiswa terhadap Penggunaan Sistem Informasi Akademik Terpadu (SIAKADU) pada Universitas Negeri Surabaya,†J. Emerg. Inf. Syst. Bus. Intell., vol. 02, no. 01, pp. 78–84, 2021.
G. Sastrawangsa, “Pemanfaatan Telegram Bot Untuk Automatisasi Layanan Dan Informasi Mahasiswa Dalam Konsep Smart Campus,†Konf. Nas. Sist. Inform., p. 773, 2017.



