Perancangan Aplikasi Pengacakan Pemenang Undian Berhadiah Menggunakan Metode Blum-Blum Shub Berbasis Android

Authors

  • Citono Harahap STMIK Budi Darma, Medan
  • Garuda Ginting STMIK Budi Darma, Medan
  • Taronisokhi Zebua STMIK Budi Darma, Medan

DOI:

https://doi.org/10.30865/jurikom.v7i2.2112

Keywords:

Randomization, Blum Blum Shub, Lottery

Abstract

Lottery or commonly known as a lottery is one way to raise funds used for humanitarian projects and social activities or a way to determine the winner randomly. So, the lottery does a random gift-giving process and the lottery is synonymous with the lottery. The design of a lottery winner randomization application is one of the more modern ways and can attract many lottery participants to enter the lottery by reducing the cost of printing and distributing lottery tickets. One of them is the blum blub shub method, which is a method that functions to generate random numbers mathematically with the resulting output is a series of binary numbers. the numbers that are made as winners. The designed application only simulates the process of inputting lottery numbers and the randomization process to get the winning numbers

Author Biographies

Citono Harahap, STMIK Budi Darma, Medan

Prodi Teknik Informatika

Garuda Ginting, STMIK Budi Darma, Medan

Prodi Teknik Informatika

Taronisokhi Zebua, STMIK Budi Darma, Medan

Prodi Teknik Informatika

References

R. Aurelius and N. Diaz, “Penerapan c4.5 dalam prediksi penipuan pemenang undian berhadiah menggunakan rapid miner,†Semin. Nas. Inform. 2015 207, pp. 207–210, 2015.

M. B. Sanjaya, “Perancangan dan Implementasi Random Number Blum Blum Shub pada Dynamic Cell Spreading untuk Pengamanan Berkas,†no. November 2017, pp. 167–173.

N. Dengen and H. R. Hatta, “Perancangan Sistem Informasi Terpadu Pemerintah Daerah Kabupaten Paser,†J. Inform. Mulawarman, vol. 4, no. 1, pp. 47–54, 2009.

I. Jurnal, C. Science, and F. T. I. Unsa, “ANALISIS DAN PERANCANGAN SISTEM INFORMASI STOK OBAT PADA APOTEK ARJOWINANGUN Hanik Mujiati, Sukadi,†vol. 9330, pp. 1–6, 1999.

A. Juansyah, “PEMBANGUNAN APLIKASI CHILD TRACKER BERBASIS ASSISTED – GLOBAL POSITIONING SYSTEM ( A-GPS ) DENGAN PLATFORM ANDROID Jurnal Ilmiah Komputer dan Informatika ( KOMPUTA ),†J. Ilm. Komput. dan Inform., vol. 1, no. 1, pp. 1–8, 2015.

H. Abdurahman and A. R. Riswaya, “Aplikasi Pinjaman Pembayaran Secara Kredit Pada Bank Yudha Bhakti,†J. Comput. Bisnis, vol. 8, no. 2, pp. 61–69, 2014.

et. a. D.P.Andriani, N.W.Setyanto, Desain dan Analisis Eksperimen, UB Press. Malang, 2017.

T. Ilmiah and M. M. Batubara, “PERANCANGAN SISTEM APLIKASI UNDIAN BERHADIAH PADA PT . PS MAJU BERSAMA MENGGUNAKAN LINEAR CONGRUENT METHOD ( LCM ),†no. September, pp. 73–81, 2014.

J.Umtoro, Genius Matematika, Wahyumedia. Bandung, 2017.

K.Y.Tung, Memahami Teori Bilangan dengan Mudah dan Menarik, PT.Grasind. Jakarta, 2008.

A. Handayanto, “Peranan sistem modulo dalam penentuan hari dan pasaran,†pp. 1–10,2014

E. R. Djuwitaningrum and M. Apriyani, “Teknik Steganografi Pesan Teks Menggunakan Metode Least Significant Bit dan Algoritma Linear Congruential Generator ( Text Message Steganography Using Least Significant Bit Method and Linear Congruential Generator Algorithm ),†vol. IV, no. November, pp. 79–85, 2016.

M. B. Sanjaya and P. A. Telnoni, “Implementasi Random Number Blum-Blum-Shub Dan Chaotic Function Untuk Modifikasi Key Generating Pada Kriptografi Aes Implementasi Blum-Blum-Shub Dan Chaotic Function Untuk Modifikasi Key Generating Pada Aes Implementation of Blum-Blum-Shub and Chaotic Func,†J. Elektro Telekomun. Terap. Desember, pp. 154–165, 2015.

N.Safaat, PEMROGRAMAN APLIKASI MOBILE SMARTPHONE DAN TABLET PC BERBASIS ANDROID. Bandung.

A.Nugroho, Rekayasa Perangkat Lunak Berorientasi Objek dengan Metode USDP. Yogyakarta.

P. Sulistyorini, “Pemodelan Visual dengan Menggunakan UML dan Rational Rose,†J. Teknol. Inf. Din. Vol., vol. XIV, no. 1, pp. 23–29, 2009.

G. G. W.Gata, Sukses Membangun Aplikasi Penjualan Dengan Java, PT.Elex Me. Jakarta, 2013.

Additional Files

Published

2020-04-26

How to Cite

Harahap, C., Ginting, G., & Zebua, T. (2020). Perancangan Aplikasi Pengacakan Pemenang Undian Berhadiah Menggunakan Metode Blum-Blum Shub Berbasis Android. JURNAL RISET KOMPUTER (JURIKOM), 7(2), 301–307. https://doi.org/10.30865/jurikom.v7i2.2112

Issue

Section

Articles