Determinant Analysis of Learning Interest in Informatics Management Students at STMIK Mulia Darma
Keywords:
Intellectual Intelligence, Learning Motivation, Learning Behavior, Interest in Learning, SEM PLSAbstract
This study aims to analyze the influence of intellectual intelligence, learning motivation, and learning behavior on the learning interest of students in the Information Management Study Program at STMIK Mulia Darma. Higher education institutions play a strategic role in improving the quality of human resources, particularly in shaping intellectual and professional abilities. However, various problems still exist, including low-quality educators, limited educational facilities, and weak links between education and the needs of the workforce. Intellectual intelligence without the support of positive motivation and learning behavior cannot produce an optimal learning process. Students with low motivation and learning behavior tend to show a lack of responsibility and participation in academic activities. This study uses the Structural Equation Modeling (SEM) approach with the Partial Least Squares (PLS) method to test the relationship between latent variables. The results of this study are expected to contribute to efforts to improve the quality of learning and develop student interest in learning in higher education.
References
Akuntansi J. Persepsi Mahasiswa Akuntansi Terhadap Etika Pendidik Dengan Kecerdasan Spiritual Sebagai Variabel Intervening ( Studi Kasus Pada Universitas Sumatera Utara , Universitasnegeri Medan , Universitas Harapan Medan Dan Universitas Medan Area ). 2022;2(November):34–44.
Andreana MOC, Putri IGAMAD. The effect of intellectual intelligence, emotional intelligence, spiritual intelligence and gender on ethical behavior. Accounting. 2020;6(7):1411–8.
Ferdian RI. Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Ethical Sensitivity terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Sebagai Calon Akuntan (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomi di Kota Padang. J Eksplor Akunt. 2021;2(4)(4):3840–57.
Su’udiyah A. Pengaruh Kecerdasan Imtelektual (IQ), Kecerdasan Emosional (EQ), dan Kecerdasan Spiritual (SQ) Terhadap Sikap Etis Mahasiswa Akuntansi (Studi pada Perguruan Tinggi Negeri dan Swasta di Jakarta). Menara ilmu. 2017;XI(77):18–24.
Wijaya C, Mediatrix Ratna Sari M. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Spiritual dan Kecerdasan Emosional terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi. E-Jurnal Akunt. 2019;28(2):1116.
Ratih Manuari IA, Devi NLNS. Pengaruh Kecerdasan dan Love of Money Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi. E-Jurnal Akunt. 2020;30(11):2969.
Pengaruh pendapatan dan kecerdasan spiritual terhadap persepsi etis mahasiswa dengan. 4(2):193–203.
Agustini. Pengaruh kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional dan kecerdasan spiritual terhadap sikap Etis mahasiswa S1 Akuntansi Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. E-Journal Akunt Univ Pendidik Ganesha Singaraja. 2013;1(1):1–12. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/S1ak/article/view/359/310
Risabella N. Factors Affecting The Ethical Behavior a Student Accounting University Jember. Artik Ilm. 2014;
Agustina, A., & Yanti, D. M. (2015). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa Jurusan Akuntansi STIE Mikroskil Medan. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, 5(1), 11–20. https://doi.org/10.55601/jwem.v5i1.221
Aldilto, B. (2018). Pemahaman Mahasiswa Tingkat Awal Terhadap Kuliah Akuntansi Pengantar: Analisis Berbasis Asal Sekolah Menengah Dan Gender. Photosynthetica, 2(1), 1–13. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.
Arminiasih, K. A., Sulindawati, N. L. G. E., & Herawati, N. T. (2019). Pengaruh pengendalian diri, budaya, kepercayaan diri (self-confidence) terhadap tingkat pemahaman akuntansi (Studi empiris pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Program S1 angkatan tahun 2015 Fakultas Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha). JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi), 10(2), 104–112. https://doi.org/10.23997/jimat.v10i2.20498
Efriyenti, D. (2017). Analisis Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Di Universitas Internasional Batam). Pekbis, 9(3), 241–252.
Eko Budi Waluya, Luqman Hakim & Norida Canda Sakti, 2019 Pengaruh Minat dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Insert Ekonomi Syariah dengan Intervening Kecerdasan Spiritual Pada Mata Pelajaran Ekonomi
Ferdy, M. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar, Perilaku Belajar, Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Universitas Islam Indonesia. Suparyanto Dan Rosad (2015, 5(3), 248–253.
Goleman, D. (2012). Emosional Intellegence, Kecerdasan Emosional: Mengapa EQ Lebih Penting daripada IQ. PT. Gramedia Pustaka Umum. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Umum.
Herlinda, M. V. S. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Kecerdasan Sosial dan Perilaku Belajar terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Empiris Mahasiswa Fakultas Ekonomi Jurusan Akuntansi Angkatan Tahun 2011 Universitas Jember). In Digital Repository Universitas Jember.
Kurniawan, A. (2014). Metode Riset untuk Ekonomi dan Bisnis Teori, Konsep dan Praktik Penelitian Bisnis (Dilengkapi Perhitungan Pengelolaan Data dengan IBM SPSS 22.0). Bandung: Alfabeta.
Lestari, P. A. I., Rispantyo, & Kristianto, D. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri, Motivasi Belajar, Dan Latar Belakang Pendidikan Menengah Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Kasus pada Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Slamet Riyadi Surakarta). Akuntansi Dan Sistem Teknologi Informas, 14(2), 194–201. https://ci.nii.ac.jp/naid/40021664856/
Listiadi, A. S. & A. (2019). Kepercayaan Diri Memoderasi Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar Akuntansi, Dan Hasil Belajar Akuntansi Dasar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Siswa. Pendidikan Akuntansi, 07(03), 512–519. https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-bettermfiresults
Maryam, S. (2020). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Perilaku Belajar, Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Kasus Pada Mahasiswa Akuntansi STIE Sutaatmadja Subang). Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi), 01(02), 143–151.
Mulyani, S. (2017). Pengaruh Pengendalian Diri, Kepercayaan Diri, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Umrah, 4(1), 51–63.
Rahayu, S. I. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pemahaman Konsep Dasar Akuntansi. Jurnal Pajak, Akuntansi, Sistem Informasi, Dan Auditing (PAKSI), 1(1), 40–57. https://doi.org/10.33476/jpaksi.v1i1.966
Rimbano, D., & Putri, M. S. E. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Perilaku Belajar pada Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ilmiah Orasi Bisnis, 15(1), 988. https://doi.org/10.24843/eja.2018.v25.i02.p07
Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan dan Eksperimen. Yogyakarta: Cv Budi Utama.
Rokhana, L. A., & Sutrisno, S. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomika
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Sistem Komputer dan Informatika (JSON)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (Refer to The Effect of Open Access).

