Perancangan Aplikasi Game Maze Escape Dengan Menerapkan Algoritma Greedy Untuk Pencarian Jalur Terpendek

Authors

  • Nanda Sopianto Universitas Budi Darma, Medan
  • Mesran Mesran Universitas Budi Darma, Medan

DOI:

https://doi.org/10.30865/json.v3i2.3585

Keywords:

Maze, Game, Greedy Algorithm, Construct 2

Abstract

In modern times games that require extensive space and spend a lot of resources such as the maze game are starting to disappear. But the development of technology made games such as maze escape develop in the form of computer simulations. The purpose of this study is to design a game that can be played to fill free time and eliminate boredom and simultaneously train the player's brain. To determine the most optimal route, the route that has the shortest distance is using the Greedy algorithm approach. The Greedy algorithm is an algorithm that solves problems step by step and is one method in optimization problems. The approach used in the Greedy algorithm is to make a choice that looks to provide the best gain, namely by making a choice of local optimum at each step and is expected to get a global optimum solution.

References

W. Wibawanto, Memprogram Game Flash 3D Itu Mudah, Yogyakarta: C.V Andi Offset, 2013.

G. Aristi, P. Studi, and M. Informatika, “PERBANDINGAN ALGORITMA GREEDY , ALGORITMA CHEAPEST INSERTION HEURISTICS DAN DYNAMIC PROGRAMMING DALAM PENYELESAIAN TRAVELLING,†vol. XVI, no. 2, pp. 52–58, 2014.

A. Apriyanto and I. S. Lasodi, “PEMBUATAN GAME LABIRIN MENGGUNAKAN APLIKASI CONSTRUCT 2 BERBASIS ONLINE,†vol. 2, no. 2, 2016.

R. Ahmad Shukri Mohd Nain dan Amran Md, Pengurusan Teknologi, Johor Darul Ta'zim: Universiti Teknologi Malaysia, 2005.

A. a. S. M. Rosa, Rekayasa Perangkat Lunak Terstruktur dan Berorientasi Objek, Bandung: Informatika Bandung, 2013.

P. P. a. H. Widodo, Mengguanakan UML, I ed., Bandung: INFORMATIKA, 2011.c

Dedynggego, Mohammad, and Moh.Affan, “Perancangan Media Pembelajaran Interaktif 3D Tata Surya Menggunakan Teknologi Augmented Reality Untuk Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar Sangira,†J. Elektron. Sist. Inf. Dan Komput., vol. 1, no. 2, pp. 45–60, 2015.

A. Juansyah, “PEMBANGUNAN APLIKASI CHILD TRACKER BERBASIS ASSISTED – GLOBAL POSITIONING SYSTEM ( A-GPS ) DENGAN PLATFORM ANDROID Jurnal Ilmiah Komputer dan Informatika ( KOMPUTA ),†J. Ilm. Komput. dan Inform., vol. 1, no. 1, pp. 1–8, 2015.

L. B. Masalah, “APLIKASI MOBILE INFORMASI KAFE 24 JAM DI YOGYAKARTA BERBASIS ANDROID Pendahuluan Landasan Teori Analisis dan Perancangan Sistem,†vol. 14, no. 4, pp. 49–53, 2013.

M. A. Dewi, V. D. Anggraeni, S. A. Mudjadi, and A. Wicaksono, “Aplikasi Rekapitulasi Elektronik Absensi Guru & Pegawai ( Area-Gp ) Pada Sekolah Menengah Atas,†Skripsi, STMIK Raharja Tangerang, vol. 2014, no. Sentika, 2014.

M. A. Murotul and H. Tahun, “Simki-Techsain Vol. 01 No. 01 Tahun 2017 ISSN : XXXX-XXXX,†Simki-Techsin, vol. 1, no. 1, pp. 1–7, 2017.

K. T. Martono, “Pengembangan Game Dengan Mengunakan Game Engine Game Maker,†J. Sist. Komput., vol. 5, no. 1, pp. 23–30, 2015.

S. G. A. Bhaskara, “Permainan Edukasi Labirin Virtual Reality Dengan Metode Collision Detection Dan Stereoscopic,†Lontar Komput., vol. Volume 8, no. Nomor 2, p. Halaman 65-76, 2017.

G. G. Maulana, “Pembelajaran Dasar Algoritma Dan Pemrograman Menggunakan El-Goritma Berbasis Web,†J. Tek. Mesin, vol. 6, no. Spesial, pp. 69–73, 2017.

A. E. Ghozali, B. D. Setiawan, and M. T. Furqon, “Aplikasi Perencanaan Wisata di Malang Raya dengan Algoritma Greedy,†vol. 1, no. 12, pp. 1459–1467, 2017.

E. N. Hayati and A. Yohanes, “Pencarian Rute Terpendek Menggunakan Algoritma Greedy,†Semin. Nas. IENACO, pp. 2337–4349, 2014.

A. Apriyanto and I. S. Lasodi, “PEMBUATAN GAME LABIRIN MENGGUNAKAN APLIKASI CONSTRUCT 2 BERBASIS ONLINE,†vol. 2, no. 2, 2016.

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Sopianto, N., & Mesran, M. (2021). Perancangan Aplikasi Game Maze Escape Dengan Menerapkan Algoritma Greedy Untuk Pencarian Jalur Terpendek. Jurnal Sistem Komputer Dan Informatika (JSON), 3(2), 67–73. https://doi.org/10.30865/json.v3i2.3585